mandag 18. mars 2013

Om å lese Bibelen

Bibelen er overraskende aktuell for meg og min hverdag, men det var først da jeg fikk ordene ut av kirken og stuen hjemme. Selvsagt skal Bibelen leses i kirken og hjemme, men det kan være lurt å lese den andre steder også.

Det finnes mange måter å lese Bibelen på. Det gjelder å finne en måte som fungerer for en selv. Her er noen av måtene  jeg har brukt:
  • Dybdestudier av små avsnitt eller utvalgt tema
    • Se på grunnteksten
    • Finn ut hovedpoenget
    • Les Bibelkommentarer
    • Les tekstene i sammenheng
  • Les flere kapitler/hele bøker som om de var en roman
  • Lytt til lydbok på mobilen (f.eks. 2011-versjonen)
    • Mens du vasker opp, rydder i huset, er på reise, går tur, trener, driver på med håndarbeid...
  • Følg noen leseplaner på en Bibelapp 
  • Les Bibelen i naturen
  • Les/lytt til samme bok/avsnitt hver dag i en periode
    • Utrolig spennende!
  • Lær utenat vers/kapitler fra Bibelen
    • Ved å skrive opp første bokstav i hvert ord, kan man lære ganske lange avsnitt utenat
    • App'en Remember me er helt super!
Særlig det å lære Bibelvers utenat har åpnet nye muligheter for meg. Det er noe med det å bli ordentlig godt kjent med ordene. :-)

En litt morsom vri er når jeg er i svømmehallen. Jeg prøver å svømme 1000m hver uke, men jeg har aldri blitt helt god på det å telle antall baner. Det går litt kluss rundt 6-700m. Nå har jeg begynt å lære meg noen kapitler utenat. Når jeg begynner, siterer jeg Sal 1. Når jeg har svømt 100m, siterer jeg Sal 23. Når jeg har svømt 200m, siterer jeg Sal 121. Når jeg har svømt 300m, siterer jeg Ef 3. Og deretter begynner jeg forfra. Tror jeg må lære meg noen flere kapitler...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar